Dr Watson bohaterem 7. edycji „Mam Haka na Raka”


Zespół pięciu licealistek z Gdańska zwyciężył w 7. edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. Ich konkursowy projekt kampanii społecznej nt. nowotworów układu chłonnego – chłoniaków – oparty został na popularnym ostatnio motywie Sherlocka Holmesa i Doktora Watsona. Nowa wersja kultowej historii zostanie już wkrótce wyemitowana w całej Polsce.

Przez ostatnich 9 miesięcy młodzi ludzie ze szkół ponadgimnazjalnych edukowali Polaków nt. profilaktyki nowotworów układu chłonnego – chłoniaków. Hakownicze przeprowadzili prelekcje dla 129 184 osób, nakłonili 108 980 Polaków do podpisania deklaracji „Zachęcę jedną osobę do wykonania badania profilaktycznego” i rozdali 264 787 ulotek o chłoniakach. Skala działań była ogromna, a konkurencja między zespołami bardzo wyrównana.

Laureatki tegorocznej edycji swoją kampanią „Przejrzyj chłoniaka” pokonały, aż 3 568 uczestników. Jak twierdzi Jerzy Toczyski – Partner Strategiczny Programu, Prezes GlaxoSmithKline – dziewczyny świetnie poradziły sobie zarówno w pierwszym etapie, w którym szerzyły wiedzę nt. chłoniaków wśród gdańszczan, jak i w drugim, w którym pracowały na koncepcją ogólnopolskiej kampanii społecznej.

Pomysł licealistek z III LO w Gdańsku nawiązuje do kultowego motywu Sherlocka Holmesa i Doktora Watsona, znanego również ostatnio z popularnego, brytyjskiego serialu. W zwycięskiej kampanii Sherlock, bez większych efektów pracuje nad tajemniczą historią pewnego mężczyzny. Analizuje różne poszlaki – podwyższoną temperaturę, spadek wagi, swędzenie skóry, nocne poty i powiększone węzły chłonne. Wydaje się, że sprawa pozostanie zagadką. Wtedy wkracza Dr Watson, który łączy wszystkie fakty i rozwiązuje zagadkę. Cichym sprawcą okazuje się chłoniak, a mistrzem dedukcji zamiast Sherlocka, pozostający zazwyczaj w cieniu, lekarz. „Ta zamiana ról była doskonałym pomysłem. Wszyscy znamy Sherlocka i zakładamy, że to on dokona przełomu w śledztwie. Nie tym razem. W naszej kampanii gwiazdą jest lekarz” – mówi Dariusz Zatorski, reżyser zwycięskiego spotu reklamowego. Zatorski podkreśla również, że tego typu zwroty akcji, znacząco podwyższają atrakcyjność reklam, przez co zwycięska kampania ma w sobie duży potencjał dotarcia do jak największej grupy odbiorców.

Podkreślenie roli lekarza w leczeniu nowotworów układu chłonnego – chłoniaków było głównym założeniem briefu przedstawionego Hakowiczom przez organizatorów Programu. Przekazanie lekarzowi wszystkich faktów odgrywa bowiem kluczową rolę w leczeniu wszystkich typów nowotworów, a remisja chłoniaka jest możliwa tylko dzięki szybkiej diagnozie. Kampania „Przejrzyj chłoniaka” doskonale wpisała się w to założenie. Rozwiązanie zagadki, czyli postawienia diagnozy, możliwe było tylko dzięki przekazaniu wszystkich „poszlak” doktorowi Watsonowi.

W tej edycji Jury wybrało zwycięzców niemal jednogłośnie. Nie było to jednak łatwe zadanie. „Od 7 lat mam ten sam dylemat – jak wybrać tylko jeden projekt kampanii z tylu fantastycznych pomysłów” – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii oraz Przewodniczący Jury Programu. „Dlatego cieszę się, że poza zespołem z Gdańska mogliśmy nagrodzić również inne wspaniałe koncepcje” – dodaje.

W 7. edycji „Mam Haka na Raka” wyróżnionych zostało jeszcze pięć innych zespołów. Zespół „Optymistyczne Miśki” z Technikum nr 1 we Wronkach zdobył Nagrodę Hakowiczów – przyznawaną przez laureatów poprzedniej edycji. Zespół „Broniaczki” z I LO im. W. Broniewskiego w Świdniku otrzymał Nagrodę Mediów. Nagrodę za Działania Lokalne zdobył zespół „Lymphomani” z II LO w Świeciu, „RaczkiNieboraczki” z LO w Drohiczynie otrzymały Nagrodę Studentów Medycyny i Zdrowia Publicznego, a „Limfonki” z I LO w Gorzowie Wielkopolskim – Nagrodę Internautów. Tytuł Honorowego Hakowicza zdobył w tym roku Burmistrz Pisza – Jan Alicki.



Publikacja: Warszawa, 9 czerwca 2014 r.

PATRONI HONOROWI:
top